Ebook TERLARIS




Artikel TERKINI

Tuesday, October 1, 2013

FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - KESIMPULAN


Sebenarnya banyak lagi penulis ingin berkongsi pandangan, cuma tidak mahu kelihatan terlalu rumit.

Facebook tidak salah jika kita tahu menggunakannya samada mudhorat atau mujarab kita yang menentukannya. Jika kita menggunakan untuk mengeratkan silaturrahim, memudahkan komunikasi sesama keluarga dan membina platform untuk meningkatkan ekonomi, itu suatu yang positif.

Jika ianya digunakan untuk menyebar fitnah, bergaduh sesama sendiri, mencaci-maki walaupun pada perkara yang baik sekalipun. Itu suatu yang 'mudhorat' kepada diri dan yang lain.






Para blogger/media dalam talian perlu ada rasa tanggungjawab
menyiarkan cerita/berita yang lebih bermanfaat kepada pembaca.


SIAPA PERLU AMBIL PERANAN? 



Setiap pengguna tidak kira dikalangan pemerintah, rakyat jelata, artis, pengamal media seperti blogger perlu mengambil peranan.

Dahulu mahu sampaikan berita mengambil masa untuk tulis, untuk cetak, edar akhbar ke pelusuk kota dan desa. Sekarang ini, peristiwa berlaku depan mata, tulis, ambil gambar, semua orang boleh baca dan tonton. Segera.

Setiap yang menulis perlu ada rasa tanggungjawab. Walaupun hanya menulis komen. Kemungkinan kenyataan yang ditulis diambil kira dan disebarkan kepada yang lain.

Sekiranya berita belum tentu sahih jangan disebarkan. Siasat terlebih dahulu. Jika ianya mengaibkan lebih baik bertindak tidak membuka keaiban orang lain lebih-lebih lagi yang melibatkan maruah.

Jangan menulis sekadar untuk mendapat perhatian pembaca sahaja, mahukan rating yang tinggi, takut nanti digelar media sampah. Manfaatnya sedikit, yang banyak disebarkan cerita-cerita 'porno'.

Kita tidak tahu, kadang-kadang dengan kata-kata kita yang sedikit mampu membuat seorang berubah kepada keadaan yang lebih baik atau lebih buruk. Jika setiap orang memberi sumbangan, ianya akan memberi impak yang besar. Sebab itu setiap orang perlu mengawal diri. Bukankah jihad paling besar adalah melawan nafsu sendiri?

Baik buruk anda tentukan. 'Diri sendiri tak tahu menari jangan salahkan lantai berjongkang-jongket' .

Semoga artikel ini memberi manfaat kepada semua. Sekiranya ada terkasar bahasa mohon kemaafan. Sekadar memberi sedikit pandangan untuk kebaikan semua.










                                                                      << Prev 1 2 3 4 5

Topik Berkaitan:

1. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - Intro/Sejarah FB
2. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - Zaman Mula Berubah
3. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - Keyboard Warrior
4. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - 'Macai' VS 'Toktok'

...
#Ceciter - Apa Pon Boleh
Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin terjemah Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik


Artikel Popular Minggu Ini