Ebook TERLARIS




Artikel TERKINI

Saturday, September 21, 2013

#FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - 'Keyboard Warrior'




Tahun berubah lagi, begitu juga dengan sikap pengguna FB ikut serta bersama. Penulis sendiri dapat melihat perubahan-perubahan itu. Ianya sangat ketara.

Dahulu ingin mengunakan internet kena balik rumah/pejabat baru boleh guna. Kadang-kadang terpaksa pergi ke Cyber Cafe dengan bayaran RM4 sejam untuk dapat akses yang lebih laju.

Sekarang, boleh guna dimana-mana sahaja. Asal ada internet broadband yang ditawarkan oleh syarikat telekomunikasi seperti #Maxis,#Celcom#UMobile kita boleh akses internet 24/7 dimana sahaja.

Pengguna boleh membaca, menonton video, meng-update gambar disetiap pelusuk kota/desa, asalkan ada liputan.

Bukan ingin menceritakan pakej tawaran mana yang hebat, laju atau murah, tetapi karekter penggunanya yang semakin 'Kaypoh'.

Pantang ada salah dimata, pelbagai komen akan dilemparkan. Jika komen yang diberikan bernas atau berbudi bahasa tidak mengapa. Tetapi ayatnya pasti diselit dengan carutan dan makian. Pada masa yang sama mempertahankan kesucian agama. Tapi ucapan seperti orang yang tidak beragama.

Maklum sahaja bukan depan mata, tak kira tua ke muda, habis semua dihentam sama rata. Seolah-olah sudah penuh ilmu didada. Cakap tak beralas. Menjatuhkan hukum mengalahkan Tuhan. Kalau depan mata, jalan tunduk muka. Tak gentle la der!

Tak habis di Facebook, sambung ke Twitter, Keek, Instagram dan seangkatan dengannya.

Lucu, sebab ada diantaranya yang sudah beruban, beranak-pinak tetapi kata-kata tak ubah seperti budak baru pandai bercakap.

Kalau masa kecil dulu salah cakap sikit pasti mak sudah menjerit "Cakap lagi camtu, cili mulut tu nanti.." sambil buat muka 'ketat'. Sekarang takkan mak nak cilikan mulut lagi. Sendiri makan pengat, sendiri mau ingat!

Apa yang kita ucapkan melambangkan peribadi kita sendiri. Semakin banyak bercakap semakin jelas kejahilan diri. Itu tanda tiada ilmu dan hikmah. Cakapnya samberono. Kalau tidak pandai berbudi bahasa dan berhikmah, lebih baik diam daripada berbicara. Itu lebih baik.

[Bersambung]


                                              << Prev 1 2 3 4 5 Next >>


Topik Seterusnya :
1. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - Intro/Sejarah FB
2. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - Zaman Mula Berubah
3. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - 'Macai' VS 'Toktok'
4. FACEBOOK MUDHORAT ATAU MUJARAB? - KESIMPULAN.

...
#Ceciter - Apa Pon Boleh
http://fb.me/ceciterceciter



Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin terjemah Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik


Artikel Popular Minggu Ini