Ebook TERLARIS




Artikel TERKINI

Saturday, November 17, 2012

KENAL DIRI – Akibat bermulut ‘PUAKA’




Kerana Pulut Santan Binasa, Kerana Mulut Badan Binasa


Begitulah pepatah Melayu menyatakan kepada kita ‘perkataan buruk yang diucapkan maka buruklah  yang berlaku terhadap diri kita’ . Tetapi kebanyakan daripada kita menggunakan pepatah ini bila nak bertempur je. Ye tak? Kalau melihat dalam drama-drama atau filem-filem Melayu sudah tentu anda pernah mendengar skrip ini diucapkan. Tetapi sebenarnya ianya memiliki maksud yang lebih MENDALAM. Apa maksudnya? Baiklah saya perjelaskan dengan sebaiknya supaya anda mudah untuk memahaminya.


“Semua wujud kejadian adalah GETARAN(frekuensi)”


Sekiranya anda memahami konsep ini, dengan mudah anda akan memahami apa yang cuba saya sampaikan kepada anda.

Dalam sebuah kajian, para saintis menemui dan mengkaji apa yang wujud didalam sesebuah ATOM. Badan diri kita ini juga terdiri daripada ATOM. Terdapat 150 50 TRILLION atom didalam tubuh badan manusia dan setiap atom memiliki ‘otak’ tersendiri atau dipanggil DNA dan setiap atom juga mempunyai ALAM nya yang tersendiri; berkomunikasi dengan bahasa yang tersendiri antara satu sama lain.



Setiap Atom Mempunyai 'Akal'

Semenjak daripada bangku sekolah kita telah diajar oleh guru sains bahawa ATOM itu berbentuk bulat. Kan? Tetapi, saintis telah menemui bahawa atom yang dimaksudkan tidak berbentuk bulat ianya hanya satu getaran atau frekuensi sahaja . Jadi apa yang wujud disebalik ATOM tersebut? Yang wujud hanya GETARAN-GETARAN hidup, atau ENERGI Hidup atau ZAT HIDUP! Lebih dikenali dikalangan para pengkaji kuantum sebagai ‘God Particle’ (String Theory).




'God Particle' - Setiap Atom Hanya Getaran 'string'


Mind Over Matter


Setakat ini anda sudah faham apa yang cuba disampaikan? Baiklah saya cuba RINGKASKAN untuk anda supaya lebih mudah anda fahami :


“Setiap FIZIKALMENTAL, EMOSI, SPIRITUAL adalah FREKUENSI. Dan Setiap FREKUENSI akan menarik frekuensi yang SAMA ; maka terjadilah pengalaman/peristiwa seperti yang dizahirkan”



Zat Allah - Berada Di Dalam Semua Makhluk




Akibat Bermulut ‘Puaka’ – 3 Perkara Yang Menarik KEBURUKAN Pada Diri


1. Setiap Ucapan Adalah Doa

Pernah atau tidak anda terlalu marah dengan kereta anda kerana selalu rosak sehingga terkeluar ucapan-ucapan yang tidak enak seperti “S**l punya kereta, menyusahkan aku je. Ko ni elok je kena langgar biar hancur” . ‘Kun Faya Kun’ tak lama daripada PERMINTAAN anda itu, mungkin 10 saat selepas itu, 2 hari selepas atau mungkin 7 HARI selepas itu kereta anda mengalami kemalangan dan rosak teruk. Tapi yang lebih teruk bukan kereta tu, yang lebih teruk adalah diri anda sebab anda telah menyalahkan orang lain pula akibat daripada kemalangan tu. Pada zahirnya mungkin pemandu itu salah, hakikatnya anda sendiri yang telah MEMINTA perkara itu berlaku dalam hidup anda.

Moral : Jaga setiap ucapan kerana setiap ucapan merupakan doa. Sekiranya ucapan itu disertakan dengan EMOSI yang kuat sebagai contoh marah ianya ibarat mencurahkan minyak tanah keatas api. Lebih cepat ia berlaku. Sebab itu setiap kali kita berdoa, kita perlu faham apa kita minta, kita perlu fokus - apabila meminta fikiran tidak berfikir kepada perkara-perkara lain, setiap permintaan perlu disertakan bersama dengan emosi positif sebagai contoh bersyukur. Paling penting ketika meminta hati, emosi dan permintaan samada doa disebut perlahan (dalam hati) atau kuat (percakapan) perlulah seiring bukannya mulut kata lain tetapi hati tak percaya apa yang dikatakan.


2. Perasaan Takut

Pernah anda mendengar atau terbaca orang kata “Kalau jumpa anjing jangan takut atau lari. Kalau takut atau lari dia akan kejar” . Begitu juga dengan perkara-perkara yang lain dalam hidup. Jika anda terlalu takut tentang wabak penyakit, lebih mudah penyakit itu berjangkit pada diri. Jika anda takut miskin, maka kemiskinanlah yang akan anda alami. Setiap kali anda takut tentang sesuatu perkara, peluang untuk perkara yang anda takut tu akan mudah anda alami kerana pemikiran/emosi kita ibarat MAGNET.

Moral : Kita perlu ‘acknowledge’ atau akui tentang masalah-masalah yang kita hadapi tetapi jangan terlalu FOKUS dengannya. Apabila terlalu fokus dengan masalah, perasaan TAKUT/RISAU keterlaluan akan menjadi ‘catalyst’ untuk menarik perkara itu daripada berlaku dalam hidup. FOKUS kepada jalan PENYELESAIAN. Insyaallah dengan mudah masalah dapat diselesaikan.

Pada 22 Disember 2012 Pak Habib ingin menurunkan ilmu yang selama ini beliau simpan iaitu ILMU BERANI. Anda pasti mengenali beliau sebagai seorang penulis politik yang BERANI menegur siapa sahaja dalam penulisannya. Baginya tiada siapa yang perlu ditakuti melainkan Allah. Kini beliau ingin berkongsi kepada anda bagaimana untuk menjadi orang yang 'berani kerana benar'. Jika sebelum ini anda penakut atau pengecut terhadap apa sahaja, anda bakal menjadi seorang yang tak takut apa-apa pun kecuali Allah! Bagaimana untuk mempelajarinya?





3.  Getaran Yang Selari


Faktor emosi adalah paling utama dalam kehidupan sehari-hari. Pernah atau tidak satu waktu dimana anda terjaga daripada tidur kemudian anda berada dalam keadaan marah disebabkan satu perkara yang benar-benar anda tidak suka ianya terjadi. Sepanjang pengalaman hidup anda pada hari itu daripada pagi sampai ke malam semuanya serba tak kena ; sampai pejabat lambat, kena marah dengan bos, kereta rosak, pergi kedai makan hantar lambat, air tumpah pada baju dan sebagainya. Apa sahaja frekuensi/getaran yang anda bawa, akan menarik perkara yang seumpama berlaku kepada diri anda.


Moral : Sentiasa bersangka baik dengan apa jua perkara berlaku. Apa yang kita sangka baik tidak semestinya baik, apa yang kita sangka buruk tidak semestinya buruk. Segalanya pasti ada hikmah kerana ianya membuka jalan kepada jalan hidup yang lain. Sentiasa tetap didalam getaran emosi yang POSITIF kerana sekurang-kurangnya ianya dapat mengelak atau melambatkan perkara yang buruk daripada berlaku kepada diri anda. Jika ianya berlaku sekalipun ia tetap memberi kebaikan kepada yang lain sebagai contoh; anda mengalami kemalangan, ianya memberi keuntungan atau rezeki kepada bengkel kereta. Rezeki kepada keluarganya pula. Itulah salah satu daripada hikmahnya yang mungkin kita jarang nampak.


Seluruh Alam Tanpa Batasan (Infiniti) hanyalah sebutir 
atom dan terdapat atom yang serupa disekelilingnya lagi.
Maha Besar & Bijaksana ciptaanNYA



Anda Mungkin Berminat Untuk Membaca :

"Kenal TUHAN Di Janda Baik"


Sumber Inspirasi KEJAYAAN Anda : "Revolusi SPIRITUAL & MATERIAL"


Monday, November 12, 2012

Kenal Diri : “Kenal TUHAN di JANDA BAIK”


Pak Habib - S.H AlAttas "Mengenal Diri"

10 November 2012 adalah detik sejarah yang tidak akan dapat dilupakan oleh para peserta ALXS (A League of Xtra-Ordinary Souls—Liga orang-orang Berjiwa Luar Biasa).  Pak Habib melangkah setapak lagi menuju cita-citanya untuk memberi ilmu kepada pencinta ilmu spiritual — ilmu mengenal diri. Ilmu yang semakin lama semakin pudar didalam masyarakat. Malahan ada juga yang mengatakan ilmu sesat. Tidak kurang juga yang ingin menuntut untuk mencari sakti (baca : karamah) . Karamah atau sakti itu bukan tujuannya kerana itu hanyalah permainan ‘anak-anak’, dalam perjalanan spiritual kehendak itulah yang akan menjadi ‘hijab’ kepada tujuan ASAL. Apa tujuannya? 

Tujuannya hanya SATU. Mencari jalan pulang! Nak pulang kemana? Pulang kehadratNYA!


Testimoni  Program - "Mengenal Diri"


Tasauf Moden - Salah satu buku
kegemaran bacaan Pak Habib

DaripadaNYA kita datang KepadaNYA kita kembali

Persoalannya adakah kita sudah tahu jalan pulang? Jalan pulang ke rumah kita mungkin tahu, itu pun kadang-kadang terbabas sebab GELAP tak nampak jalan. Inikan pula jalan kembali kepada-NYA.

Maka, adat orang tak tahu jalan bertanya kepada yang tahu jalan. Kan? Tapi ‘orang kita’ ni tak tau jalan, tapi buat-buat tahu, bila orang bagitau jalan dia cakap jalan orang tu salah pulak. Pelikkan?

Kenal DIRI, maka kenal TUHAN


Buku "Mengenal Diri" boleh didapati ditoko buku
seluruh negara

Pak Habib Dihadiahkan Buku "Mengenal Diri"

Hidup kita sebagai manusia hanya seketika. Sampai masa kita dipisahkan daripada ALAM JASAD yang kita pakai sekarang ini untuk meneruskan kehidupan ke alam yang lebih KEKAL. Orang yang tak KENAL DIRI dia takut mati sebab dia rasa hidupnya habis didalam tanah nanti.


“Kita adalah makhluk SPIRITUAL(tidak berjasad) yang diberikan pengalaman memiliki JASAD buat seketika”


Nak salahkan mereka sepenuhnya pun tak boleh juga, sebab tiada siapa memberi dorongan untuk mereka belajar ‘ilmu jalan kembali’. Mereka diajar oleh orang mengaku ‘bijak pandai’, supaya lebih sibuk menjaga tepi kain ‘Mak Jemah’ menghukum sana sini, tapi  tak sedar ‘pelita’ dalam diri semakin malap dilitup ‘jelaga’ yang semakin hari semakin tebal akibat perbuatannya. Mereka tak tahu semakin tinggi kekuatan spiritual, semakin tajam deria indera , semakin kuat daya intelek  maka semakin bijak merencana kehidupan. Inilah yang para musuh tak mahu kita kuasai kerana semakin kuat daya spiritual dengan mudah segala pemasalahan dapat diselesaikan. Sebab itu dunia hari ini disadapkan dengan banyak perkara; sibuk dengan hiburan, sibuk dengan urusan dunia, sibuk dengan hal-hal kuasa dan pemerintahan yang tak sudah-sudah. Akhirnya tahu-tahu ‘Time-Out’! Bila dah sampai ‘check-point’. Nak mintak patah balik DIA kata “No Entry, One Way Only!” Amacam?


Evolusi Spiritual Insan

Tok Kenali -  Mengajak manusia
bertauhid kepada Tuhan yang SATU


‘Worse case scenario’ ; makin banyak melakukan ibadah, makin gelap hati, makin jauh dengan Tuhan. Sebab apa? Ilmu ini yang akan diajar dan kita perlu belajar. Ilmu tentang bagaimana apabila kita melakukan kebaikan walau sedikit pada pandangan manusia, tetapi BESAR hasilnya kepada kita. Walaupun kebaikan itu hanya memberi minum kepada seekor anjing yang kehausan dengan sepatu buruk!


Tuhan melihat apa yang ada pada HATI kamu


Majlis ini juga mendapat kejutan ramai kerana dihadiri tetamu yang tidak disangka-sangka iaitu anak kepada “anak murid” Tok Kenali  penulis buku “Mengenal Diri” — Mohd Yusof Che Wook.


'Tetamu Istimewa'



Dihadiri lebih daripada 50 orang peserta yang begitu setia mendengar ilmu Pak Habib sampaikan dan ‘tetamu istimewa’ juga diberi kesempatan untuk mencurahkan ilmu mereka kepada para hadirin. Hati mana yang tidak tersentuh apabila diperkenalkan ‘Sang Khalik’ yang Maha Pencinta, apabila disebut sahaja namaNYA maka bergetar seluruh tubuh menitis air mata hiba terbuka hijab melihat sifat Maha Pengasih & Penyayang.


Menitis Air Mata Hiba -
"Apabila disebut nama-NYA maka bergetar seluruh JIWA"


Program “Mengenal Diri” ini adalah ilmu pengenalan. Tidak cukup sehari jika dibahaskan kerana ilmunya terlalu luas. Pak Habib yang saya kenal orang yang tak pernah lokek dengan ilmu. Setiap kata nasihatnya pasti ada isi yang tersirat jika jiwa yang mendengar itu benar peka dan memahami. Bertanyalah, beliau akan menjawab sebaiknya.

Lebih 50 Orang Peserta Hadir
ke Program "Mengenal Diri"- Klik(album)

Kepada yang tidak dapat hadir pada majlis ini, Pak Habib akan mengadakan program pengisian rentetan daripada program “Mengenal Diri” iaitu “Melangkah & Berjaya” akan diadakan pada 17.11.2012 (Sabtu), 9 pagi hingga 5 petang . Dalam program ini Pak Habib akan menerangkan RAHSIA bagaimana menguasai impian. Beliau akan membuka semua rahsia kejayaan yang selama ini tersembunyi tidak diketahui ramai dan cara untuk menguasainya. Bezanya untuk majlis ilmu kali ini Pak Habib adakan lebih  EKSKLUSIF, hanya terhad untuk 30 ORANG SAHAJA kerana lebih mudah untuk beliau memberi tumpuan kepada para peserta terutama dalam sesi soal jawab dan ‘mentoring’

Klik disini untuk DAFTAR ke program “Melangkah & Berjaya” kerana tempat semakin TERHAD untuk anda : http://alxslifeevent.eventbrite.com/







ALXSLife : Pak Habib Sering Memberi ILMU
didalam apa jua bentuk MEDIA

Anda mungkin berminat untuk membaca : "Neraka Untuk Yang Tak Sedar Diri"


Sumber Inspirasi KEJAYAAN Anda


Sunday, October 21, 2012

KENAL DIRI : "NERAKA Untuk Yang Tak Sedar Diri"



Setiap pemikiran menghasilkan ENERGI, setiap energi mempengaruhi
setiap individu dan peristiwa disekeliling. Yang mana satu anda?


Terdapat 4 tahap KESEDARAN diri yang harus kita tahu dan fahami dalam kehidupan kita ini. Kebanyakkan daripada kita termasuk diri saya sendiri sentiasa terpenjara didalam NEGATIVITI diri dimana ianya sebenarnya ibarat 'NERAKA' kepada diri yang kita sendiri tidak menyedarinya walhal kita telah berada dan bergelumang didalamnya setiap waktu!


Berikut adalah 4 tahap KESEDARAN :

1. TIDAK SEDAR dengan KETIDAKSADARAN diri

Pada peringkat ini kita tidak sedar bahawa kita tak sedarkan diri. Bukan bermaksud kita pitam tetapi membawa maksud kita tak sedar akan NEGATIVITI yang telah berada didalam diri pada setiap masa. Sebagai contoh kita adalah seorang panas baran, kita tak sedar sikap panas baran itu telah menyakiti pihak yang lain sebaliknya kita pula sentiasa mencari salah orang lain dan mencari seseorang untuk dipersalahkan.

2. SEDAR dengan KETIDAKSADARAN diri

Peringkat ini kita sedar dengan sikap negativiti yang menyelubungi diri. Sebagai contoh kita sedar dengan sifat WAS-WAS dalam diri dan cuba untuk memperbaikinya supaya menjadi seorang yang lebih YAKIN dengan setiap keputusan yang dibuat.

3. SEDAR dengan KESEDARAN diri

Tahap ini anda sentiasa menumpukan diri anda untuk berfikir POSITIF. Sentiasa mengubah apa sahaja rintangan/halangan kepada satu peluang. Pada tahap ini apa sahaja VISUALISASI anda sentiasa menjadi kenyataan. 

4. TIDAK SEDAR dengan KESEDARAN diri

Pada tahap ini pula, kita tidak perlu bekerja keras atau dalam istilah yang biasa kita gunakan 'effortless'. Peluang atau rezeki sentiasa datang kepada anda tanpa diminta dan dicari. Peluang yang hadir seolah seperti anak raja yang dihidangkan hidangan tepat pada waktu dan masanya. Energi POSITIF sangat kuat didalam diri anda dan ianya sentiasa bertambah dari hari ke hari. Anda mungkin pernah digelar oleh orang sekeliling anda sebagai "Orang Bertuah", "Ada Ong"


Pelajari ILMU tentang MENGENAL DIRI SENDIRI bersama Pak Habib pada 10.11.2012 ini. Orang yang berjaya dan ingin berjaya sentiasa mengambil peluang yang terhidang dihadapan mata. Mereka percaya bahawa peluang yang hadir adalah yang terbaik buat diri mereka dan peluang yang hadir itu juga merupakan anugerah daripadaNYA untuk kita pelajari samada dalam bentuk pengalaman atau majlis ilmu.

Pak Habib - Syed Hussein Al Attas


Klik disini untuk mempelajari ilmu MENGENAL DIRI : http://alxslife.eventbrite.com/


Anda Mungkin Berminat Untuk Membaca : "Kenal Tuhan Di Janda Baik"

Sumber Inspirasi KEJAYAAN Anda


Friday, October 5, 2012

ALXS-Life : Mengenal DIRI



Kenal DIRI, Kenal Pencipta“
Manusia diciptakan Untuk menyembah Tuhan yang Maha Esa.
Alangkah ruginya hidup kita kalau mati tanpa kesedaran tentang hakikat kehidupan.
Dalam diri kita terdapat Ruh yang Agung, ruh ini akan menentukan destinasi kewujudan kita pada saat kita hidup dan pada saat kita mati.

“Adakah anda KENAL siapa diri anda yang sebenar?”
Sebagai manusia kita perlukan bimbingan dari kita kecil sampai ke liang lahad.
Ilmulah yang akan menjadi sebaik-baik pembimbing manusia. Dengan ilmu  kita mampu meningkatkan keupayaan berfikir dan mencapai nilai-nilai kebenaran yang sungguh penting untuk manfaat kehidupan kita di dunia dan di akhirat.

“Ke mana HALATUJU anda dalam hidup?”
Tanpa ilmu kita hanyalah makhluk yang rugi lagi merugikan.
Al-Attas university of life didirikan dengan tujuan untuk mengisikan kekosongan dalam jiwa-jiwa manusia yang dahagakan ilmu.

“Apakah BAKAT semulajadi yang anda miliki?”
Apa gunanya hidup kalau tidak peduli tujuan kita dihidupkan atas muka bumi ini? Apakah nanti ketika ajal datang menjemput, baru terbit penyesalan kerana hutang nafas yang diberi pinjam dariNya belum lagi kita langsaikan?

“Bagaimana mencari KEKUATAN dalam jiwa?”
Ingatlah waktu dan masa kita DISINI adalah terbatas.
Entah esok, lusa atau BILA-BILA sahaja jiwa kita akan diseru pulang kepadaNya.
Sebagai insan menjadi tanggungjawab kita untuk menimba ilmu, mencari kebenaran dan berbuat kebaikan.
Untuk menemukan jawapan anda sendiri, hadirkanlah diri ke progam Alattas University of Life pada 10/11/2012 ini di Wadi Hussien, Janda Baik.
Anda berpeluang menimba ilmu dan pengalaman dari Pak Habib

Jadilah Jiwa Luar Biasa!

Jualan Tiket bermula pada hari RABU. 10 OKTOBER 2012 pada pukul 1.00pm, JADILAH antara orang yang TERAWAL bersama kami :)

HARGA TIKET
*Early-Bird (1st 10 tickets): Rm50.00
-Standard Online: Rm65.00
-Event Day: Rm70.00

Wednesday, August 15, 2012

NAK BERJAYA DALAM SETAHUN ATAU 20 TAHUN?


Pak Habib
Mentor Pembangunan
Mental & Spiritual
Ada cara 'Short-Cut' untuk berjaya dalam apa jua bidang yang kita ceburi samada dalam bidang profesional atau non-profesional iaitu dengan mohon bimbingan daripada orang yang berpengalaman didalam bidang yang kita ceburi.

Azizan Osman
Mentor Pemasaran &
Perniagaan
Jika kita melakukan sendirian, kita terpaksa melalui ‘try & error’ ini berkemungkinan akan mengorbankan banyak masa, wang ringgit dan tidak dinafikan kadang-kadang melibatkan emosi dan perhubungan. Jadi untuk mengelakkan daripada perkara ini berlaku, kita WAJIB mempunyai MENTOR yang boleh membimbing disamping boleh mencapai kejayaan dalam bidang yang kita ceburi lebih cepat. YA, kita tetap akan mengharungi pelbagai cubaan juga, kelebihannya kita mempunyai tempat rujukan dan nasihat.     

Abang Abu
Mentor Kewangan

Apa itu MENTOR? Mentor adalah orang yang mempunyai keinginan atau kehendak untuk membantu kita untuk menjadi KAYA, BERJAYA & BAHAGIA. Mereka ini benar-benar ingin melihat kita BERJAYA. Mereka mempunyai kredibiliti dan kesanggupan luarbiasa untuk membantu daripada segi ilmu, masa, tunjuk ajar dan ikhlas untuk membantu.

Jangan berlagak pandailah kita boleh buat semua benda! ‘NoMan Is An Island’ ” nasihat Pak Habib ketika memberi ceramah program ALXS2012. Kita hidup didunia ini mempunyai misi. Bukan sekadar cari makan, tidur dan ‘buat anak’ sahaja . Hidup manusia harus berevolusi daripada satu tahap ke satu tahap lebih baik iaitu supaya menjadi INSAN SEMPURNA daripada segi Mental, Fizikal & Rohani (Mind, Body & Soul).


Kita tidak perlu memiliki ratusan mentor untuk berjaya. Memiliki seorang sudah cukup untuk mamacu kejayaan, jika memiliki dua atau tiga orang memang akan membuat kita terus berjaya didalam bidang yang diceburi. TETAPI dengan syarat, mentor yang kita pilih mesti mereka yang telah BERJAYA. “Jangan pula minta kepada Pak Ali yang tak pandai berenang, tetapi dia suruh kita berenang” ujar Azizan Osman didalam Webinar-nya pada setiap hari Ahad 9.00 pagi.


LifeStyle Entrepreneur Wanted - Click!


Syarat utama adalah kita harus mendengar nasihat MENTOR, dan BERTINDAK kearah apa yang disarankan; Close your eyes, Dont Ask, and just FOLLOW!". Kalau kita mempunyai MENTOR datang daripada langit sekalipun jika tidak bertindak ianya tidak akan memberikan apa-apa hasil. Pemilihan mentor yang TEPAT dapat menjimatkan MASA, TENAGA & WANG anda!

Semoga Anda Kaya, Berjaya Dunia & Akhirat!


Tuesday, July 31, 2012

ALXS Al Attas University Of Life - IKT Testimoni




TERIMA KASIH!! Kepada peserta ALXS2012 & IKT Al-Attas University Of Life . Semoga kehadiran anda ke program kami memberi satu ANJAKAN kepada PERUBAHAN diri anda secara MINDA, FIZIKAL & SPIRITUAL




Pak Habib S.H Al Attas Pengasas
Al Attas University Of Life



Sentiasa TINGKATKAN Kasih Sayang didalam diri dan keluarga kerana dengan KASIH SAYANG spiritual kita akan ditingkatkan kepada martabat lebih baik.


"Jangan cari diri melalui IBADAH, Carilah Ibadah melalui DIRI."


Sebagai makluman buku terbaru Pak Habib- Syed Hussien Al-Attas The Writer berjudul "UNIVERSITY OF LIFE" bakal terbit selepas SYAWAL nanti. Jangan Terlepas PELUANG untuk memilikinya!



Sunday, July 22, 2012

The End of Poverty? [Berakhirnya kemiskinan?]


DOKUMENTARI



"  Aku benar-benar bersumpah dengan negeri ini, dan kamu (Muhammad) bertempat di negeri ini, dan demi bapak dan anaknya. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah. Apakah manusia itu menyangka bahwa sekali-kali tiada seorang pun yang berkuasa atasnya? 
Dia mengatakan: "Aku telah menghabiskan harta yang banyak". Apakah dia menyangka bahwa tiada seorang pun yang melihatnya? Bukankah Kami telah memberikan kepadanya dua buah mata, lidah dan dua buah bibir. Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan. Maka tidakkah sebaiknya (dengan hartanya itu) ia menempuh jalan yang mendaki lagi sukar?. (yaitu) melepaskan budak dari perbudakan, atau memberi makan pada hari kelaparan, (kepada) anak yatim yang ada hubungan kerabat, atau orang miskin yang sangat fakir. Dan dia termasuk orang-orang yang beriman dan saling berpesan untuk bersabar dan saling berpesan untuk berkasih sayang. Mereka (orang-orang yang beriman dan saling berpesan itu) adalah golongan kanan. "
Al-Balad, 90:1-18





Sekiranya Anda MEMILIKI sesuatu melebihi KEPERLUAN, 
BERIKAN ianya semula kepada MASYARAKAT yang MEMERLUKAN

Keperluan anda bukan sahaja WANG RINGGIT; pengetahuan, makan & minum, tempat tinggal, nasihat & motivasi dan sebagainya.


Thursday, July 19, 2012

EKSLUSIF : Selamat Menunaikan Ibadah PUASA





RAMADHAN semakin hampir. Tidak lama lagi umat Islam seluruh dunia akan  sama-sama menunaikan ibadat puasa. Bulan yang sentiasa dinantikan oleh mereka yang ingin meningkatkan ibadah dan hubungan kepada Allah. Tetapi berapa ramai yang benar-benar mengerti pengertian puasa yang sebenar?


“Ramai yang berpuasa, tetapi hanya mendapat lapar dan dahaga…” 
- Hadis


TAHUKAH ANDA? bukan sahaja umat Islam sahaja yang berpuasa, tetapi kebanyakkan agama diatas muka bumi ini juga mengamalkan ibadat puasa menurut ajaran masing-masing.



Agama


Masa Berpuasa

Cara Berpuasa

Tujuan Puasa
Baha’i
Ketika bulan Ala bulan ke-19 tahun Baha’i , Mac 2-20
Menahan makan & minum daripada terbit fajar hingga terbenam matahari
Untuk meningkatkan cinta dan kasih sayang kepada Tuhan & tujuan spiritual
Buddha
Kesemua cabang fahaman buddha mengamalkan berpuasa ketika bulan penuh dan hari-hari istimewa
Menahan makan & sebahagian minuman dibenarkan
Menyucikan diri.
Ajaran ‘Theravadin’ dan ‘Tendai’ berpuasa untuk membebaskan minda.
Hindu
Berpuasa disetiap awal bulan baru dan hari istimewa seperti Shivaratri, Puja dan Durga Puja
Bergantung kepada individu. Berpuasa seharian menahan lapar & dahaga. Hanya minuman tertentu sahaja dibenarkan.
Meningkatkan konsentrasi ketika bermeditasi & penyembahan
Mormon
Berpuasa pada hari Ahad pertama setiap bulan
Menahan makan & minum dan bersedekah makan & minum kepada yang memerlukan. Setelah selesai berpuasa, berkumpul digereja untuk membuat kesaksian
Merapatkan diri kepada Tuhan, tujuan pengubatan atau berpuasa ketika mengalami kesukaran untuk membuat keputusan.



Jika kita lihat kebanyakkan agama berpuasa termasuk umat Islam adalah bertujuan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan, membuatkan si pengamalnya supaya bersederhana didalam kehidupan seharian dan sentiasa membuat kebaikan kepada sesama manusia.

Pada topik ini, saya tidak berniat untuk menghuraikan perkara ini daripada sudut pelaksanaan puasa, tetapi ingin berkongsi sedikit sebanyak pengisian puasa yang sebenar daripada sudut spiritual dan akhlak. Puasa bukanlah sekadar menahan lapar dan dahaga daripada terbit fajar hingga terbenamnya matahari. Malahan ada sesetengah pengamal berbuka ketika langit betul-betul gelap.

Setelah bertahun kita berpuasa, tanya kepada diri :


Adakah aku semakin hampir dan cinta kepada Allah?
Adakah aku semakin tingkat kasih sayang kepada sesama manusia?
Adakah aku besederhana yakni tidak berlebih-lebihan dalam hidup?
Adakah aku memberi sebahagian harta kepada keluarga dan sanak saudara yang memerlukan tanpa minta habuan?
Adakah aku membantu anak yatim dan janda yang memerlukan?
Adakah aku membantu mereka yang mengalami kesukaran dalam hidup atau perniagaan?
Adakah aku membantu mereka yang musafir, anak-anak yang berpeleseran tidak mempunyai tempat tinggal?
Adakah aku sentiasa memberi bantuan kepada yang meminta?
Adakah aku sentiasa memberi bantuan kepada yang lain tanpa syarat?
Adakah aku sentiasa suka kepada perpaduan/keharmonian?


Jawapan anda harus YA atau TIDAK sahaja, tidak ada kemungkinan. Jika kebanyakkan jawapannya TIDAK, sayangnya anda sebenarnya tidak pernah mendapat pengisian puasa yang sebenar, yang dapat hanyalah lapar dan dahaga atau dengan kata lain “Anda tidak pernah berpuasa” dalam erti kata yang sebenar! 


2:183 Ya ayyuha allatheena amanookutiba AAalaykumu alssiyamu kamakutiba AAala allatheena min qablikum laAAallakumtattaqoona 
 “ Wahai orang-orang yang beriman, ditetapkan bagi kamu ‘PUASA’ sebagaimana dituliskan bagi orang-orang yang sebelum kamu, supaya kamu BERTAKWA.” 
Al-Baqarah , Ayat 183

Orang yang ‘BERPUASA’ menjadikan diri bertakwa. Apa ciri-ciri orang bertakwa?


2:177 Laysa albirra an tuwalloo wujoohakum qibalaalmashriqi waalmaghribi walakinna albirra man amanabiAllahi waalyawmi al-akhiri waalmala-ikatiwaalkitabi waalnnabiyyeena waataalmala AAala hubbihi thawee alqurbawaalyatama waalmasakeena waibnaalssabeeli waalssa-ileena wafee alrriqabiwaaqama alssalata waataalzzakata waalmoofoona biAAahdihim ithaAAahadoo waalssabireena fee alba/sa-iwaalddarra-i waheena alba/si ola-ikaallatheena sadaqoo waola-ika humualmuttaqoona 

“ Ketaatan bukanlah bermaksud kamu memalingkan muka kamu ke Timur dan ke Barat, tetapi ketaatan adalah PERCAYA kepada Allah, dan Hari Akhir, dan malaikat-malaikat, dan Kitab-Kitab, dan Nabi-Nabi; dan memberikan harta, walaupun dicintainya, kepada sanak saudara, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan musafir, dan orang-orang yang meminta-minta; dan memerdekakan hamba, dan mendirikan solat, dan memberikan zakat, dan mereka yang menepati perjanjian mereka, apabila mereka membuat perjanjian, dan orang-orang yang sabar dalam kecelakaan, dan kesusahan, dan bencana. Mereka inilah orang-orang yang BERTAKWA.
 Al-Baqarah, Ayat 177



Maka inilah matlamat sebenar kita BERPUASA. Teringat guru saya dulu pernah berkata 
Manusia sentiasa tak pernah merasa PUAS. Sebab itu kita disuruh PUASA

Kita harus mendidik diri supaya menjadi orang yang BERTAKWA seperti yang difirmankan Tuhan didalam surah Al-Baqarah Ayat 177. BERPUASA-lah pada setiap waktu sehingga ajal menjemput kita nanti. Matlamatnya bukan untuk kepentingan diri, tetapi untuk kemudahan sesama manusia untuk melahirkan KEHARMONIAN dan PERPADUAN.

Kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Menunaikan Ibadah Puasa. Semoga anda menjadi orang yang paling BERTAKWA dan sentiasa memberi kebaikan kepada sesama manusia. Hentikan segala sengketa, tingkatkan kasih sayang, berilah pertolongan kepada yang memerlukan tanpa mengharap atau meminta sebarang habuan.

“The MORE You GIVE, The MORE You Get”

Semoga anda lebih KAYA & BERJAYA di dunia dan akhirat.


Saturday, July 14, 2012

#MENTORNIAGA - Majlis Perasmian & Seminar PERCUMA


MentorNiaga.Com

Sabtu, 14 Julai 2012Ceciter telah dijemput khas oleh PutarPutar.Com untuk menjadi rakan media majlis perasmian Mentor Niaga bertempat di dewan MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Mentor Niaga merupakan sebuah program perniagaan dan latihan keushawanan yang menyediakan platform kepada para usahawan untuk membina rangkaian perniagaan disamping menghubungkan mentor-mentor yang bersesuaian dengan industri-industri yang diusahakan oleh para usahawan.

Ceciter - Rakan Media
PutarPutar.Com

Idea penubuhan ini telah diilhamkan oleh Pn Noraini Osman selaku CEO MentorNiaga Resources kerana beliau melihat kebanyakkan usahawan gagal didalam perniagaan adalah disebabkan kelemahan daripada aspek rangkaian disamping faktor-faktor lain seperti tidak fokus kepada satu perniagaan, tidak memiliki mentor yang baik untuk membimbing dan juga tidak memiliki sistem yang efisyen untuk menjalankan perniagaan. 

Datuk Dr Maznah Hamid


Majlis Perasmian MentorNiaga.com di rasmikan oleh
Datuk Dr Maznah Hamid
Majlis ini telah dirasmikan oleh JUTAWAN terkenal di Malaysia Datuk Dr Maznah Hamid Pengerusi Eksekutif Syarikat Kumpulan Securiforce yang memiliki 65 buah cawangan serata Malaysia dan luar negara menyatakan penekanan disiplin merupakan tunjang kejayaan didalam sesebuah perniagaan. Beliau juga dikenali sebagai 'Iron Lady Malaysia' telah memberikan tip-tip kepada para usahawan antaranya; sentiasa meningkatkan 'Value' didalam perniagaan dan bertanya kepada mentor yang benar-benar berjaya sahaja jika mengalami kesulitan didalam perniagaan.

Majlis ini disusuli dengan seminar daripada mentor-mentor yang hebat seperti Abang Abu daripada Mekanik Wang , Zamri Nanyan usahawan internet ternama, Shuth daripada WangCyber.com dan ramai lagi yang turut hadir untuk menjayakan program serba ringkas ini.

Abang Abu - Mekanik Wang
"Untuk berjaya para usahawan perlu menguasai MAP iaitu mempunyai Minda positif, 'Action' - tindakan dan 'Planning' yang betul " kata Abang Abu Mekanik Wang.

Ceciter berharap inisiatif MentorNiaga menyediakan platform perniagaan dan perkhidmatan ini dapat memangkinkan lagi kejayaan para usahawan secara khususnya dan meningkatkan ekonomi negara secara umumnya. Semoga anda lebih KAYA & BERJAYA didunia dan akhirat. - Ceciter


Friday, July 13, 2012

#ALXS2012 - Ilmu Kuasa Tinggi (IKT)

A League Of XTRA-Ordinary Soul (ALXS)
TINDAKAN ANDA PERLU PANTAS! Pada 15 JULAI 2012 Pak Habib ( Syed Hussien Al-Attas ) ingin berkongsi dengan anda mengenai ILMU KUASA TINGGI . Hanya 20 pendaftar TERRRPANTAS sahaja akan terpilih!

Pak Habib ketika memberi ceramah
ALXS2012 pada 7 JULAI 2012
Peserta Program Transformasi ALXS2012 pada
7 Julai 2012 - Klik Untuk Paparan Galeri Gambar Para Peserta

Yuran hanya RM50 SAHAJA (makan minum disediakan) daripada pukul 9.00 PAGI - 5.00 PETANG bertempat di Wadi Hussein Taman Hana EKSKLUSIF daripada Al-Attas University Of Life.

Untuk membuat pendaftaran sila EMAILKAN :
1. Nama Penuh anda(seperti tertera didalam ic)
2. Nombor Handfon anda
3. Sertakan bilangan peserta yang akan bersama anda



ALXS 2012 - Nasihat Pak Habib


HANTAR email anda ke alxsunilife@gmail.com , dan DAFTAR sekarang untuk terpilih HADIR ke majlis ILMU KUASA TINGGI . EKSKLUSIF daripada ALXS kepada Anda!

Anda Mahu? DAFTAR SEKARANG!

"FAST Action, FAST Result"




Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin terjemah Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik


Artikel Popular Minggu Ini