Ebook TERLARIS




Artikel TERKINI

Wednesday, October 16, 2013

Rokok Naik RM16? Apa Tindakan Anda?





Ada khabar angin berlegar-legar diruangan media yang menyatakan rokok berkemungkinan akan naik harga sehingga 50% iaitu RM16.00 sekotak (20 batang).

Tetapi berita ini belum disahkan lagi oleh pihak berkuasa.

Pada Julai 2013 lepas, seorang ahli ekonomi dinegara ini telah mencadangkan supaya cukai rokok ini dinaikkan mengikut negara-negara lain seperti Singapura yang menaikkan kadar cukai sehingga 65%.

Langkah ini telahpun dibuktikan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai stategi ke arah pengurangan penggunaan rokok, ulas pakar ekonomi berkenaan seperti yang telah dilaporkan oleh Berita Harian Online pada 19 Julai 2013.

Sekiranya pelaksanaan kenaikan harga rokok ini benar-benar berlaku nanti, ia merupakan satu langkah yang baik disamping menaikkan cukai arak dan hiburan.

Sekiranya statistik perokok masih sama atau semakin bertambah, sememangnya mereka adalah daripada golongan 'mampu milik' dan sukar untuk berubah.

Berhenti merokok sememangnya sukar dilakukan terutama perokok tegar yang telah merokok selama 15 tahun ke atas kerana tabiat ini telah dilakukan berulang-ulang kali.

Setiap perkara yang dilakukan berulang-ulang kali akan cepat tertanam didalam minda bawah sedar dan sukar ditinggalkan.



BAGAIMANA UNTUK MENINGGALKAN TABIAT ROKOK SERTA MERTA?

Namun begitu sekiranya mereka memiliki kesedaran betapa bahayanya merokok terhadap kesihatan dan betapa ruginya wang saku dalam pembelian bahan yang dibakar ini, sudah pasti tabiat ini dapat ditinggalkan serta-merta sekurang-kurangnya dalam masa 3 bulan (ini telah dibuktikan oleh penulis sendiri dahulunya perokok tegar, kini sudah meninggalkan rokok selama 3 tahun, tanpa meninggalkan kesan kesihatan akibat berhenti merokok).

Pelbagai metod yang boleh digunakan dengan syarat mempunyai hasrat yang kuat untuk berhenti didalam diri.

Antara metod yang telah digunakan oleh para perokok ialah pengambilan e-ciggerate (e-cig) pada jangkamasa pendek (sekurang-kurangnya 3-5 bulan) .

Pengambilan secara berterusan atau jangkamasa panjang (melebihi 6 bulan) tidak digalakkan kerana dikhuatiri mempunyai kesan-kesan sampingan yang lain yang tidak diketahui.

Ada juga yang telah meninggalkan rokok serta merta tanpa menggunakan sebarang metod.

Cuma kaedah ini perlu ada sedikit 'emotional pressure' (memberi tekanan emosi kepada diri). Ini merupakan salah satu teknik psikologi yang sangat berkesan.


ADAKAH METOD LAIN BOLEH DIGUNAKAN SELAIN E-CIG?





Antara metod lain yang boleh digunakan adalah 'self-hypnosis' atau sugesti/saranan kepada minda bawah sedar kerana segala tabiat yang sukar diubah tersimpan didalam minda bawah sedar ini.

Minda bawah sedar adalah 'database' kita. Segala sejarah silam melibatkan emosi yang kuat, tabiat, ilmu tersimpan rapi didalam minda ini.

Untuk mengubahnya kita perlu melakukan 'mind re-programming'.

Sama seperti komputer, sekiranya mempunyai masalah virus, perlu ada aplikasi anti-virus yang boleh 're-programming' aturcara komputer untuk membuang 'programming' virus dikomputer.

Metod ini mudah dan tidak perlu belanja lebih sekiranya sudah tahu caranya. Sekiranya anda mendapat bimbingan daripada guru yang berpengalaman, ianya lebih berkesan dan tidak mengambil masa yang lama.

Master Rey (CH) adalah antara yang disarankan, kerana beliau sangat berpengalaman dalam bidang ini.

Beliau merupakan pakar dalam bidang seni kuasa rasa, hypnosis dan alam bawah sedar yang telah merawat dan membimbing melebihi 5 tahun dan terbukti berkesan.


MAHAL ATAU TIDAK MERAWAT/BELAJAR DENGAN Master Rey?

Sekiranya anda mampu belanja RM2500-RM3500 per tahun selama 10 TAHUN, jumlah ia lebih kecil dan sangat berpatutan untuk anda yang benar-benar ingin ikhtiar untuk belajar/merawat dengan beliau.

Sekiranya ada yang telah berjaya/berkesan mengapa anda tidak?





Metod Hypnosis  - Cara Memprogram 
Minda Bawah Sedar





Metod Hypnosis + EFT : Terapi Berhenti Merokok
Fuad Baradja
...


Hari ini merupakan tindakan yang terbaik untuk anda bertindak sebelum anda berbelanja lebih lagi dengan rokok pada masa akan datang. 

RM16.00 sehari, RM112 seminggu, RM448 sebulan dan RM5376 setahun merupakan perbelanjaan yang sangat besar, malah lebih besar daripada perbelanjaan petrol yang telah dinaikkan harganya sebanyak #20sen seliter.

Bayangkan perbelanjaan ini dalam masa 5 tahun lagi nanti; berapa banyak yang anda dapat salurkan kepada tabung simpanan pendidikan anak-anak, insuran kesihatan/keselamatan seperti #takaful , makan/minum/pakaian mereka?

ATAU berapa banyak yang anda boleh simpan untuk tabung persaraan anda nanti?

YA, anda masih belum lambat bertindak. Anda hanya perlu bertindak SEKARANG untuk mengubahnya.



Rujukan :
1. EFT - Emotional Freedom Technique | website : http://eft.mercola.com/





Sumber INSPIRASI Kejayaan Anda


Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin terjemah Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik


Artikel Popular Minggu Ini