Ebook TERLARIS




Artikel TERKINI

Sunday, January 1, 2012

Tahun BARU - Orang BARU



Dah menjadi satu TREND mesti memasang AZAM tahun baru.
Apabila hadir TAHUN BARU, kita lazimnya akan memasang AZAM masing-masing untuk membuat PERUBAHAN HIDUP. Dah menjadi satu TREND mesti memasang azam tahun baru. Kalau tak ‘pasang’ nanti orang kata “OUT-DATED”. Jadi kita pun pasanglah azam konon-kononnya nak “UP-TO-DATE” (konon).





Ada yang ingin lebih maju didalam bisnes, ada yang ingin kurangkan berat badan, ada yang ingin berhenti merokok dan macam-macam lagi. Rata-ratanya semuanya kearah kebaikan. Takde seorang pun rakyat Malaysia yang berazam nak buat perkara yang tak baik untuk diri sendiri. Ada ke?

Ada orang kesemua azamnya sebelum ini tercapai, TAHNIAH! diucapkan, ada juga yang satu azam pun tak tertunai, masih belum terlambat untuk BERUBAH.

Ianya bergantung kepada KUASA TINDAKAN masing-masing. Pada artikel saya sebelum ini, saya ada memerincikan bagaimana cara untuk mengubah TABIAT. Ianya merupakan ‘Method’ yang disarankan oleh pakar psikologi. Menurut kajian, jangkamasa untuk mengubah KELAZIMAN atau TABIAT mengambil masa 14-21 HARI SAHAJA Baca artikel berkenaan disini

Kebanyakkan daripada kita mempunyai kesukaran untuk mengubah KELAZIMAN. Tetapi dengan berbekalkan ILTIZAM dan DISIPLIN diri, Insya-Allah segalanya mudah “Sekiranya kita FIKIR mudah, mudahlah JADINYA”

3 perkara PENTING untuk membuat PERUBAHAN DIRI

  1. Niat
  2. Disiplin
  3. Konsisten

Tiada siapa yang BERKUASA untuk mengubah DIRI melainkan DIRI SENDIRI.

AZAM AKAN BERHASIL JIKA...

BERHENTILAH menjadi seseorang yang suka MEMBERI ALASAN kerana orang yang suka memberi alasan adalah TANDA-TANDA diri sedang berada didalam ‘KERUGIAN’.

Mempunyai MASALAH ketika mengharungi hidup, itu perkara biasa kerana itulah yang membuatkan kita LEBIH KUAT. Sekiranya mempunyai masalah atau halangan didalam hidup, kita harus LEBIH FOKUS kepada jalan PENYELESAIAN bukan masalah yang dihadapi. Terlalu FOKUS kepada masalah, maka MASALAHLAH yang akan DATANG. Bukannya sikit, bertimbun-timbun datang, lepas satu-satu. Jadi sentiasa fikirkan penyelesaian, maka jalan penyelesaianlah yang datang membantu. Kadang-kadang ia datang daripada ‘arah’ yang tidak terduga.

BIASAKAN diri membuat perkara-perkara yang BAIK lagi BERMANFAAT kepada diri kerana KEJAYAAN kita DILUAR (Material) adalah KEJAYAAN kita DIDALAM (Spiritual). Apa yang berada DILUAR tidak akan MENDAHULUI yang DIDALAM.

Sentiasa BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH kepada Tuhan terhadap apa yang ada. Apabila kita BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH, Tuhan akan tambah lagi NIKMAT, DIA Maha Kaya.

PERBANYAKKAN MEMBERI. Lebih banyak kita memberi, MAKIN BANYAK kita akan terima. Pada setiap usaha, kita perlu sentiasa MENAMBAH NILAI dalam setiap usaha yang kita lakukan kepada orang lain. Pulangannya BERLIPAT KALI ganda. Ini janji Tuhan.

Sentiasa mendapat KEBERKATAN dan RESTU ibubapa. Pintu KEBERKATAN hidup adalah DOA ibubapa kita kerana merekalah ‘Pintu’ kita kealam ini, dan daripada mereka jugalah ‘Pintu’ segala KEBAHAGIAAN dan KEJAYAAN kita. Ini adalah perkara TERPENTING tetapi ramai yang mengambil ENTENG. Tanpa RESTU mereka, segala usaha kita menjadi SIA-SIA.

Sebab itu kebanyakkan daripada kita “Bila nak mula je sesuatu, terbantut ditengah jalan”. Tak boleh nak “Pergi” kata kebanyakkan orang. Ini adalah salah satu puncanya selain daripada tidak mempunyai ILMU dan SISTEM pelaksanaan yang betul kerana setiap sesuatu mempunyai ‘jalan’ yang telah ditetapkan oleh-NYA atau dipanggil “Sunatullah” baca artikel mengenai “Sunatullah” disini

Semoga di TAHUN BARU ini kita menjadi ORANG BARU yang tercapai segala yang kita azamkan. Baik yang baru kita azamkan atau yang tak terlaksana sebelum ini.

Setiap KEJAYAAN bermula dengan usaha yang kecil, usaha yang kecil itu LEBIH BAIK daripada niat yang mulia(niat yang baik tapi tanpa tindakan)


ANDA BAHAGIA, SIHAT, CANTIK dan KAYA DUNIA dan AKHIRAT


"LIKE" jika setuju dengan artikel ini. Terima Kasih
Iklan Teks :

Telekung IMPORT Vietnam/Indonesia/Organza - KLIK

Anda mencari HOMESTAY di KELANTAN Pada Harga Ekonomi? - Klik

Ingin terjemah Dokumen/Web/Produk Anda kepada bahasa Inggeris/Melayu/Korea? - Klik


Artikel Popular Minggu Ini